Savez
Kada se osnivaju političke koalicije u Srbiji, neizbežna su
nostalgična prisećanja na one kudikamo uspešne: „Zajedno“, Savez za promene, te
neizbežni DOS. No, ujedno, treba imati u vidu i one, koje nisu ostale u toliko
lepom sećanju narodu: dva DEPOS-a, te u novije vreme pomalo zaboravljeni ZES
(pobednika izbora 2008. godine).
Sredinom godine koja se
završavala brojem 8, jedan odličan politički menadžer, ujedno i bivši
gradonačelnik Beograda je uspeo da okupi veliki broj opozicionih stranaka, pokreta
i individualaca, ne bi li se, posle brojnih neuspešnih pokušaja, združenim
snagama i novom strategijom suprotstavili totalitarizmu osobe na vlasti.
Formiran je Savez… Koalicija, koja za
razliku od prethodnih nije imala predizborni karakter. Interesantno je da se
ovo događalo svega nekoliko meseci uoči iščekivanog konačnog rešenja pitanja
Kosova.
Zvuči aktuelno? Dozvolite da proverim da li mislimo o istom.
Politička koalicija o kojoj govorim se zvala Savez za promene (nadalje SZP),
osoba koja je predvodila i simbolizovala totalitarni režim je Slobodan
Milošević, ono što se događalo na Kosovu je nekoliko meseci kasnije uvelo
Srbiju u NATO bombardovanje. Dalje, godina je 1998, a odličan politički
menadžer i bivši gradonačelnik Beograda je bio Zoran Đinđić.
Kada sam – koliko juče – stavio na papir ove sličnosti Saveza za promene i,
namerno impliciranog, novoosnovanog Saveza za Srbiju, moram da priznam da sam
se dosta naježio od analogija, barem ovih osnovnih. Za slučajno neupućene u sve
detalje: godina je 2018, politički menadžer i bivši gradonačelnik Beograda je
Dragan Đilas, u toku su pregovori o finalnom statusu Kosova, a individua iza
totalitarnog režima je Aleksandar Vučić.
Moguće je da (što reče Đorđe Vukadinović) osnivanje Saveza za Srbiju (nadalje
SZS) neće imati toliko istorijski značaj, kao što bi njegovi osnivači voleli,
ali svakako staje u liniju sa određenim istorijskim događajima (da, pored toga
je osnovan 2. septembra, tačno 22 godine posle koalicije „Zajedno“).
Naravno, između SZP-a i SZS-a
postoje brojne razlike, pre svega one kontekstualne. I deli ih čitava jedna era
novije srpske istorije, u čijem srednjem periodu je srpska demokratija stala na
dosta zdravije grane (eh, ta sredina 2000ih), usled čega možemo da kažemo kako
je dosta sumorno što se, makar po ovim analogijama, srpski politički pluralizam
vratio u jedno od najmračnijih doba svoje istorije. Koliko god da je bila
moćna, Miloševićeva vladajuća koalicija – posle izbora 1996 – nije imala
popularnost veću od 30-35%. Poslednje istraživanje javnog mnjenja 1999. godine,
svega petnaestak dana pre formiranja DOS-a, SZP-u je davalo oko 13%, a
SPS-JUL-u tek 15% (da, i tada je bilo dosta apstinenata) – nisam, doduše,
siguran da su ove cifre baš tačne, imajući u vidu rezultate kasnijih izbora. A
danas? Simpatizeri SZS-a su presrećni kada čuju da na startnoj poziciji imaju
dvocifren broj procenata, što bi bilo u redu, da se Vučićev i SNS-ov rejting u
velikoj meri još uvek ne vrzma oko magične brojke 50. Dalje, dok je SZP bio
nesumnjivo demokratski, liberalno i proevropski nastrojen, SZS je daleko bliži
„velikom šatoru“ različitih ideologija (kao što je bio DOS). I konačno (barem tako izgleda),
apstinente je 2000. godine, posle bombardovanja, bilo daleko lakše motivisati
da se bore protiv Miloševića, nego što je to danas slučaj u borbi protiv Vučića
– po mom ubeđenju, zato što su ostaci SZP-a i DOS-a (što su, svakako, prethodne
inkarnacije SZS-a), već bili na vlasti i duboko su razočarali svoje glasače (pritom, naročito poslednja vladajuća inkarnacija te garniture, koalicija "Za evropsku Srbiju", ZES).
Šta onda valja činiti Đilasovom savezu?
On svakako može upotrebiti određene analogije sa SZP-om, ali i sa koalicijom
prethodnicom, „Zajedno“, te neizbežnim DOS-om. Nemojte zaboraviti: nije DOS bio koalicija svih opozicionih partija: SPO (malo ranije najmoćnija opoziciona stranka) je 2000. na izbore izlazio samostalno. U tom smislu SZS donegde liči na DOS, ali i na DEPOS, u kome jeste bio SPO, ali nije bio DS.
Naravno, pogubno bi bilo kopirati metode, jer i druga strana je učila i naučila na sopstvenim greškama. Čuli smo već najave da će se pokretati novi mediji, kako bi se dalo više prostora ovoj koaliciji, radi razbijanja medijskog mraka. To je dobro i predstavlja donekle zanovljenu strategiju koalicije „Zajedno“ i Saveza za promene, koji su građanima delili svoje biltene.
Naravno, pogubno bi bilo kopirati metode, jer i druga strana je učila i naučila na sopstvenim greškama. Čuli smo već najave da će se pokretati novi mediji, kako bi se dalo više prostora ovoj koaliciji, radi razbijanja medijskog mraka. To je dobro i predstavlja donekle zanovljenu strategiju koalicije „Zajedno“ i Saveza za promene, koji su građanima delili svoje biltene.
Potom, sledi dosta terenskog rada. Članovima koalicije treba da bude jasno da
aktuelnom formatu obilaska opštinskih i pozorišnih sala po Srbiji uskoro ističe
rok, te da to treba „radikalizovati“. SZP je u leto 1999. godine (paralelno sa
SPO-om) imao snage da iznese mitinge i proteste u svim gradovima u Srbiji,
motivišući desetine hiljada ljudi da izađu na njih. Iskren da budem, nisam
siguran kako bi to prošlo u datoj situaciji: ne toliko zbog moje skepse, koliko
zbog činjenice da to niko izvan izborne kampanje nije pokušao već skoro 20
godina. Dobra je startna osnova to što SZS, zahvaljujući pojedinim članicama,
ima jaku infrastrukturu u celoj zemlji (cinici bi rekli: samo treba sprečiti
preletanja, a koliko čujem, na sprečavanjima se radi).
Ključni problem je što je SZP 1999. godine – mada koalicija demokratske
provenijencije – ipak percipiran tek kao
pripremna faza za ono pravo ujedinjenje opozicije, koje je i došlo. Izjavom da
svi moraju prihvatiti trideset tačaka Saveza za Srbiju (među kojima je i ona da
Kosovo mora ostati u sastavu Srbije, te da ne sme pristupati međunarodnim
organizacijama) da bi mu se pridružili, članovi ove koalicije su očito
zacementirali ulazna vrata jednom delu opozicije, pre svega Građanskom bloku
381 Saše Jankovića (koji vidi Kosovo u međunarodnim organizacijama). Međutim,
ako se prisetimo upravo Jankovićeve ideje „udruživanja, ne ujedinjenja“, o tome
možda i može biti reči – barem što se izbora tiče. Prilično sam siguran da ni
jednoj stranci prave opozicije ne
odgovara ovakva medijska scena, te da oko toga postoji visok stepen konsenzusa.
Naravno, stvar je dobre volje na koji način će celokupna opozicija svoje
zahteve postaviti i kako će uslovljavati režim – očekuje se da će doći do
svojevrsnog „uskraćivanja legitimiteta“ Vučićevoj vladavini, ali za to je
potrebna kakva-takva pažnja međunarodne zajednice. SZP i DOS su 1999. i 2000.
godine dobili punu finansijsku i medijsku podršku Zapada, koji je želeo da vidi
Miloševiću leđa. Sada to nije situacija u slučaju Vučićeve vlasti, cinici bi
rekli, zato što on svoj deo posla nije završio. Stoga, verovatno da bi daleko
bolji uzor bila koalicija „Zajedno“, koja je u predizbornu kampanju stupila u
trenutku, dok je Milošević u očima Zapada još uvek bio „princ mira na Balkanu“.
Uslovi su te jeseni 1996. godine dosta podsećali na današnje: svega dve
radio-stanice su bile na raspolaganju opoziciji (B92 i „Indeks“), svega jedne
novine („Naša Borba“), te mnogo, mnogo terenskog rada, koji je urodio plodom.
Ipak, opet postoje i određene razlike. Izbori 1996. i 2000. godine su došli posle rešavanja neuralgičnih pitanja
(Dejtonski sporazum i NATO bombardovanje), dok je Vuk Jeremić više puta istakao
da se ovde nešto pod hitno mora promeniti pre eventualnog Vučićevog potpisa na
rešenje za Kosovo (pri čemu izbori mogu doći pre tog potpisa).
Da li SZS uopšte računa da menja vlast na izborima, ili im je (što su i
implicirali) jasno da se ova vlast (mirno) na izborima promeniti ne može?
Коментари
Постави коментар