Otkrovenje opoziciji
2. deo, nazvan „Šta se trenutno događa“
Ideja o
bojkotu prvih predstojećih izbora, kao načina suprotstavljanja SNS-ovoj vlasti,
datira barem od početka 2016. godine. Od tada do danas, još uvek nije
postignuto jedinstvo opozicije po tom pitanju, iako se generalno čini da
„bojkot kuca na vrata“.
Poster, kojeg je Demokratska stranka koristila tokom kampanje za bojkot republičkih izbora 1997. godine. Relativni neuspeh tog bojkota, kome je kumovao raspad koalicije „Zajedno“, odnosno činjenica da je SPO na dotične izašao, danas se najčešće poteže kao argument protiv nove slične aktivnosti u vezi sa izborima naredne godine.
U ovom delu, želim da razjasnim dve
stvari:
1) Bojkot ≠ „Beli listići“,
2) Bojkot ne podrazumeva da će Vučić u
danima posle takvih izbora izgubiti vlast.
Krenimo redom.
1) Bojkot ≠ „Beli listići“,
Krenimo redom.
1) Bojkot
podrazumeva aktivni čin i uključuje kampanju, kako bi se (koliko god to zvučalo
kao oksimoron) „birači animirali da ne izađu na izbore“. On je iznuđen
usled činjenice da institucije ne funkcionišu, te da ne postoje uslovi za fer i
demokratske izbore.
Prvi argument protivnika bojkota jeste činjenica da su „Beli listići“, indirektno, ustoličili Vučića.
Treba razlučiti jednu stvar: „Beli listići“ su bili pasivan čin, ili, u najboljem slučaju, akt iznuđen generalnom zasićenošću politikom, do koje je došlo zato što nosioci najviših funkcija nisu doneli očekivane socioekonomske rezultate. Zasićenost permanentnim izlaskom na birališta, kako bi se samo „smenjivali Kurta i Murta“ ne datira iz 2012. godine, već je starija za gotovo čitavu deceniju.
Prvi argument protivnika bojkota jeste činjenica da su „Beli listići“, indirektno, ustoličili Vučića.
Treba razlučiti jednu stvar: „Beli listići“ su bili pasivan čin, ili, u najboljem slučaju, akt iznuđen generalnom zasićenošću politikom, do koje je došlo zato što nosioci najviših funkcija nisu doneli očekivane socioekonomske rezultate. Zasićenost permanentnim izlaskom na birališta, kako bi se samo „smenjivali Kurta i Murta“ ne datira iz 2012. godine, već je starija za gotovo čitavu deceniju.
2002.
i 2003. godine, čitav niz predsedničkih izbora u Srbiji je bio neuspešan, jer
je po starom zakonu podrazumevao da na glasanje mora da izađe barem 50%
upisanih u birački spisak. Tačnije, tek kada je ova klauzula ukinuta u prvoj
polovini 2004. godine, izbori su bili uspešni. Velikih muka je bilo i oko
ustavnog referenduma 2006. (kada je, uprkos činjenici da je trajao dva dana,
umalo propao zbog mršave izlaznosti).
Vredi, pak, napomenuti da je izlaznost na parlamentarnim izborima decembra 2003. godine bila veoma visoka, te da se oni uz izbore održane u januaru 2007. zaista mogu smatrati retkim izrazito dobrim primerima demokratije u Srbiji.
Vredi, pak, napomenuti da je izlaznost na parlamentarnim izborima decembra 2003. godine bila veoma visoka, te da se oni uz izbore održane u januaru 2007. zaista mogu smatrati retkim izrazito dobrim primerima demokratije u Srbiji.
Neko nepisano pravilo na svim tim glasanjima do 2008. godine (koju, kako
sam napomenuo u prvom delu, smatram pravom vododelnicom) je glasilo da stranke
bivšeg DOS-a trijumfuju kada uspeju da podignu izlaznost, jer partije režima
1990-ih (pre svih, SRS) imaju disciplinovano biračko telo. Ova praksa je
donekle zamućena činjenicom da je pre 11 godina DS stupio u koaliciju sa SPS-om,
te da su se Radikali pocepali. Možda je to upravo jedan od razloga zbog koga u
kampanji za izbore 2012. godine, Tadić i njegova stranka nisu aktivnije radili
na podizanju izlaznosti i suprotstavljanju „antipolitičkim“ pokretima i
stavovima. Kada je SNS prigrabio vlast, svakako mu nije bilo u interesu da
„obrazuje“ biračko telo o značaju demokratije, jer ta voda ne ide na njihovu
vodenicu.
Stoga, ideja da postoji linija: generalna razočaranost u politiku iz
sredine 2000-ih->gubitak iluzija oko „petooktobarskih“ tekovina iz druge
polovine 2000-ih ->“antipolitičarstvo“ s prelaza decenija ->“beli
listići“ 2012-14 ->“Beli Preletačević“ 2017 -> bojkot 2018-20. nije
naročito konzistentna, jer je, kako sam rekao, do „pasivnog“ neizlaska na
birališta, uz malu pomoć marketinških magova, ipak dolazilo relativno spontano,
dok bojkot predstavlja svesnu i aktivnu odluku opozicionih stranaka. Naravno,
opozicione stranke će lako iskoristiti činjenicu da većina „antivučićevskog“
biračkog tela ionako ne izlazi na birališta.
Drugi argument protiv bojkota je činjenica da on nije bio naročito
uspešan u prošlosti, te se kao primer navode izbori 1997. godine. Ono što treba
razumeti jeste da situacija sada, spram tadašnje nije ni približno ista.
SPO je pre 22 godine, posle raspada koalicije „Zajedno“, bio pojedinačno najveća opoziciona stranka, osvojivši gotovo 20% glasova. DS, DSS i GSS, koji su vodili aktivni bojkot, vrlo verovatno sve zajedno nisu imali 15% podrške. Pored toga, vredi reći da je SPO agresivno prisvojio većinu lokalnih samouprava, koje je prethodno osvojila koalicija „Zajedno“, te je ujedno kontrolisao i lokalne medije. Danas, izuzev pojedinih kablovskih televizija, nedeljnika i dnevnog lista „Danas“, opozicija nema nikakve medije, koji bi joj pripomogli.
SPO je pre 22 godine, posle raspada koalicije „Zajedno“, bio pojedinačno najveća opoziciona stranka, osvojivši gotovo 20% glasova. DS, DSS i GSS, koji su vodili aktivni bojkot, vrlo verovatno sve zajedno nisu imali 15% podrške. Pored toga, vredi reći da je SPO agresivno prisvojio većinu lokalnih samouprava, koje je prethodno osvojila koalicija „Zajedno“, te je ujedno kontrolisao i lokalne medije. Danas, izuzev pojedinih kablovskih televizija, nedeljnika i dnevnog lista „Danas“, opozicija nema nikakve medije, koji bi joj pripomogli.
Mada je vrlo teško reći koja opoziciona stranka ili pokret danas uživa
najveću podršku, može se zaključiti da od protivnika bojkota niko nije ni blizu
„skora“ koji uživaju pristalice neizlaska na birališta, a predaleko su od
rezultata SPO-a iz 1997. Kao što je rečeno, SZS, njihovi direktni saveznici
(SDS, NS i drugi), te (pretpostavljam) PSG, mogu aktivnim bojkotom animirati
svoje birače da ne izađu na birališta. Dodajmo njima i „bele listiće“, koji su
do sada „služili“ SNS-u, ali režimu u novoj realnosti mogu samo naneti štetu
(osim ukoliko ne izađu da crtaju po listićima, čime bi nešto malo podigli
izlaznost).
No, baciću još jednom kocku i postaviti drugačiju vrstu scenarija. Uzmimo
za pretpostavku da se dogodi da Vučić bude uspešan u svojim suptilnim metodama
„cepanja“ opozicije na relativno jednake delove, pri čemu bi približno pola
izašlo na izbore (svakako, ne u jednoj koloni), a polovina bi bojkotovala. Sve
to, uprkos činjenici da je gotovo celokupno opoziciono biračko telo već sada
polarizovano u smeru bojkota. Vučić će, vrlo verovatno, biti prinuđen i da
„reformiše“ birački spisak, kako bi smanjio broj aktivnih glasača, a time bi
procentualno povećao izlaznost.
Kakav
bismo parlament dobili prema ovom „debakl“ scenariju?
Stoga, bojkot ipak može biti potpuno smislen ukoliko mu svi pametno i složno pristupe. Pak, to je ipak samo idealan scenario. Prema realističnoj prognozi, bojkot izbora će biti gotovo potpun, što će doneti generalno podizanje svesti o nelegitimnosti izbora. Dobru opservaciju oko toga šta on donosi kome, dao je Đorđe Trikoš.
Ukoliko
bi jedna ili dve liste prešla cenzus, neko od poslanika bi bio prisutan u sali,
neko ne bi, kalkulisalo bi se oko toga ko će iz stranke da se pojavljuje u
skupštini, a ko ne. Sve zajedno, to može da dovede do toga da se izglasa neki
štetan zakon, koji bi imao pun legitimitet. Dakle, opozicija ne bi, kao u
slučaju punog bojkota, mogla da proglasi takvo zakonodavno telo uzurpatorskim,
a time ni njegove akte nelegalnim.
Stoga, bojkot ipak može biti potpuno smislen ukoliko mu svi pametno i složno pristupe. Pak, to je ipak samo idealan scenario. Prema realističnoj prognozi, bojkot izbora će biti gotovo potpun, što će doneti generalno podizanje svesti o nelegitimnosti izbora. Dobru opservaciju oko toga šta on donosi kome, dao je Đorđe Trikoš.
Generalno, pre svega treba imati u vidu da je opoziciono javno mnjenje
gotovo jedinstveno u stavu da izbore treba bojkotovati, te da će ga čak i
ispunjenjem (dela) zahteva sa okruglog stola vlasti i opozicije biti veoma
teško ubediti u suprotno.
Zapravo, jedina negativna stvar koju puni bojkot može iznedriti je
slavodobitno proglašenje pobede SNS-a, uz njihovu nadu da će strani faktor
ponovo zažmuriti na jedno oko na to što čine. To me dovodi do druge, primetno
kraće stavke u ovom tekstu.
2) Za
mnoge, pa i za mene, dosta sumorno zvuči prognoza Bobana Stojanovića da će
bojkot s proleća 2020. prve plodove doneti najranije dve godine kasnije, kada
se održavaju redovni predsednički izbori. Mnoge stvari će do tada postati još
nepovoljnije po opoziciju: Nemačka naredne godine uvodi liberalizaciju radnih
viza za zemlje Zapadnog Balkana, a aksiomatska pretpostavka glasi da će put
inostranstva pohrliti pre svega birači na koje ovaj korpus može da računa.
Ukoliko je tačno da je od SNS-ovog dolaska na vlast iz zemlje otišlo nekoliko
stotina hiljada državljana Srbije (uprkos svim viznim ograničenjima), razumno
bi bilo za pretpostaviti da će sa novim olakšicama skoro toliko ljudi zemlju
napustiti do 2022. godine. Međutim, i ova opozicija delom snosi krivicu za tu
situaciju, i to ne samo zbog „perioda vladavine žutih“, već naprotiv, zbog
određenih izuzetno štetnih odluka donesenih upravo prethodnih godina.
Naime, Vučiću su kao predsedniku legitimitet dali njegovi politički
protivnici, odlukom da ne bojkotuju izbore 2017. godine. On svojim dosadašnjim
neustavnim delanjem jeste koketirao sa uzurpacijom vlasti, ali će to biti
izrazito teško na taj način predočiti međunarodnoj javnosti, te čak i
sopstvenom biračkom telu.
Stoga je veliko zaletanje izjava pojedinih čelnika opozicije da će već na
dan izbora otpočeti njegova „ulična smena“. Čak i ako se desi da se Vučiću i
SNS-u u međunarodnim očima sasvim istanji legitimitet, sve su šanse da će na
domaćem terenu on dodatno stezati kaiš, kako bi se očuvao na vlasti i stvorio
privid svog apsolutnog prava da vlada. Tek tada će se opozicija dovesti u
situaciju da dokazuje kako se na muci poznaju junaci.
Ali, o tome više u trećem, finalnom delu ovog
elaborata.
Pisano uz konsultacije sa administracijom strane "Veltšmerc".
Pisano uz konsultacije sa administracijom strane "Veltšmerc".
Коментари
Постави коментар